Case informatie

Screenshots
Staatsloterij
Staatsloterij

Staatsloterij

Vraagstelling

  • 2500 Callcenterleads per week werven voor de Staatsloterij.

 

Oplossing

  • De uitdaging

    De strenge regelgeving maakt telemarketing steeds lastiger. Maar er zijn meer uitdagingen. Consumenten zijn in sommige gevallen namelijk best bereid benaderd te worden via de telefoon. De vraag is alleen hoe maak je enerzijds duidelijk dat er sprake zal zijn van telefonische opvolging, maar zorg je er anderzijds voor dat dit niet bij voorbaat tot weerstand leidt en daarmee tot non-response?


    Hoe het niet moet!

    Oplossing 1: Ongevraagd benaderen. Toch maar de makkelijkste weg bewandelen? Ongevraagd benaderen dus?

    Ons antwoord: dit is bij voorbaat gedoemd te mislukken. De OPTA heeft in 2011 voor 1,2 miljoen euro aan boetes uitgeschreven aan bedrijven die zich niets van de regels aantrokken. En dat is nog niet eens het hele verhaal. Imagoschade - de weerslag die de irritatie heeft op het imago van de opdrachtgever – is moeilijk in geld uit te drukken maar wij weten zeker dat dit een veelvoud van de 1,2 miljoen is!

    Oplossing 2: Ellenlange enquêtes? Vragenlijsten waarvoor je een vrije dag moet opnemen om ze volledig te beantwoorden.

    Ons antwoord: Enquêtes kunnen weliswaar veel inzicht en informatie verschaffen, maar de hoeveelheid gewenste (zo niet verplichte) informatie schiet het doel vaak voorbij en leidt derhalve tot zeer lage conversieratio’s. En zijn de enquêtes dan eenmaal ingevuld, dan komt het belletje van de callcenter agent alsnog als een verrassing. Nergens stond ook maar één enkele verwijzing naar een mogelijke telefonische opvolging!

    Zo kan het ook!


    De Wuzzon Company oplossing: het Staatsloterij vissenspel. Een – letterlijk – aantrekkelijke game met kans op een iPhone of een straatje Staatsloten.

    Stap 1: klantgegevens verzamelen.

    Het verzamelen van klantgegevens wordt verspreid over twee stappen. Dit voorkomt een lange lijst die weerstand oproept. De intelligent filtering aan de achterkant van het spel zorgt ervoor dat foutieve gegevens worden voorkomen en gegevens worden ontdubbeld. De koppeling met de Postcode Database zorgt ervoor dat de postcode-huisnummer combinatie de straatnaam en woonplaats al aanvult wat de hoeveelheid in te vullen gegevens verder terugbrengt.

    Stap 2: vissen maar

    Met een beperkt aantal handelingen kan de volgende stap worden gedaan: vissen naar een geluksnummer! Dit nummer biedt – letterlijk – een haakje voor de callcenter agent om het gesprek aan te gaan.

    Stap 3: nóg meer leads

    Zodra de vis met het geluksnummer is binnengehaald wordt de mogelijke prijs herhaalt (een iPhone of een straatje staatsloten) en wordt tevens de mogelijkheid geboden nogmaals mee te doen en dus de kansen te vergroten. Vul de gegevens van een vriend of vriendin in en je mag nogmaals vissen. Deze stap zorgt voor nieuwe aanwas van het bestand.